Friday, March 11, 2011

Malaysian Attitude

Akak sangatlah berbangganya menjadi rakyat Malaysia. Tiada peperangan , aman, dan makmur. Namun akak kadang-kadang kecewa dengan sikap masyarakat Malaysia yang kurang disiplin dan perihatin dengan keadaan sekeliling.

Kita ambil contoh kecil, masalah sampah. Sebenarnya kalau anda berjalan di lorong-lorong di bandar-bandar besar di K.L atau di P.J, keadaannya amat memalukan, sampah merata-rata dan tikus berkeliaran. Tengok kepada penjaja kaki lima pun kita dah tahu tahap kebersihannya, dan disiplin mereka, tapi masih ramai membiarkan ini berlaku malah meggalakkan ianya berlaku.

Kita tidak pernah hirau bagaimana keadaan ini boleh berlaku, tidak pernah perihatin dengan keadaan yang terjadi. Kerana apa? sikap tak kisah. Sebenarnya memang boleh buat sikap tak kisah tapi kena ada disiplin dan perihatin. Bagaimana? anda boleh tak kisah lihat orang lain tidak menghiraukan kebersihan , tapi anda mesti ada sikap disiplin untuk tidak membuang sampah merata dan mesti ada perihatan untuk melihat kawasan sekeliling anda bersih. Apabila setiap individu punya disiplin dan perihatan, pasti tiada sampah yang akan dibuang dan keadaan sekeliling kita menjadi bersih.

Namun, masayarakat Malaysia yang saya perhatikan, ramai yang taksub dan kagum dengan kebersihan negara jiran, tapi peliknya di negara tersebut pandai pulak nak ikut peraturan seperti tak membuang sampah dan sebagainya, tapi bila pulang ke tanah air, tisu sekepingpun tak reti nak buang ke dalam tong sampah. Adakah ini kerana masalah "attitude" atau kurangnya enforcement?. Saya rasa ini masalah kedua-duanya sekali sebab ianya berkait rapat.

Akak beri satu contoh, di Malaysia banyak tempat yang di tampal notis, "Jangan Buang Sampah, Denda RM500", tapi oleh kerana sikap orang Malaysia yang berasa dia lebih tinggi dari undang-undang, maka di tempat inilah sampah di buang, dan kerana kurangnya sikap perihatin pihak berkuasa, maka tiada apa-apa tindakan yang di ambil dan berlonggoklah sampah di notis tersebut. Bila terjadi seperti ini maka banyak bandar-bandar di Malaysia ni lebih kurang setaraf dengan bandar-bandar di negara lain yang baru nak menaikkan ekonomi mereka seperti Ho Chih Minh dan Chiang Mai, bila kita bercakap tahap kebersihan bandar.

Ini mungkin menjadi masalah besar kalau kita sendiri tidak mengambil inisiatif sendiri. Tapi bagaimana? sebenarnya kita boleh mulakan di rumah, kita amalkan buang sampah ke dalam tong sampah, bila buang sampah di pusat pengumpulan , pastikan ianya dibuang secara sempurna, bukan main campak-campak je.

Tapi kat Malaysia ni pelik sikit masyarakatnya, dia yang campak sampah tu kat pusat pembuangan dan menyebabkan sampah berselerak di pusat pembuangan, boleh pulak harap orang selesaikan masalah dia dengan mengadu kat TV lah, kat biro lah, padahal sendiri buat. Yang paling jelik tu boleh pula duduk di rumah mereka membiarkan sampah tu terbiar begitu sahaja sehingga mengeluarkan bau yang kurang dan menyenangkan. Nampak sangat kadar masyarakat Malaysia yang kurang perihatin ini sangat tinggi.

akak inginlah nak syorkan kepada pihak berkuasa tempatan membuat kajian berapa banyak kawasan paling bersih berbanding kawasan paling kotor. Akak percaya, keputusannya mesti banyak yang kotor dari yang bersih (tapi kajian ini perlu dibuat oleh orang luar supaya kajian itu telus tidak dipengaruhi sifat "defensive" pihak berkuasa tempatan.

Marilah kita renung-renungkan.....

Wednesday, March 9, 2011

PR is not a department, It isan Aattitude

Lama sangat rasanya akak tak update blog. Hari ni tangan terasa gatal pulak nak manaip, kepala pulak ligat nak berfikir. Akak nak kongsi sikit pengalaman di tempat kerja akak baru ni. Almaklum, semenjak kepulangan VP ke gangang Division kami, terasa sangat perubahan semangat kerjaku. Bukan apa VP kami ni seperti bapa-bapa, well sememangnya dia seorang bapa yang penyayang kepada anak-anaknya (of course lah kan, mana ada bapa tak sayang anak). So oleh kerana sifat kebapaannya itu , dia gemar menerapkan nilai-nilai murni dalam budaya kerja di tempat kami. Akak sememangnya menyokong usaha beliau sebab bila nilai-nilai budaya ini diterapkan dalam budaya kerja. Apabila budaya ini menjadi amalan, maka wujudlah rasa tanggungjawab terhadap kerja, terhapus sikap malas dan dengki sesama rakan sekerja, kejujuran dalam menjalankan kerja akan menjadi amalan harian, maka segala sikap negatif terhapus dan berkembanglah sikap positif di dalam setiap pekerja.

Pada suatu hari VP kami telah memberi arahan kepada "designer" kami untuk memprint satu kata-kata hikmat berbunyi kurang lebih " PR is not a department , it is attitude" dan dia minta kata-kata itu di tampal di setiap sudut kami bekerja. Ada sesetengah pihak memandang tindakan ini tak berfaedah, sebab ramai yang tidak akan dapat memahami kata-kata hikmat sebabnya ramai dari kami terdiri dari AP dan CRO. Tapi sayang kenapa mereka tidak mengambil perkara ini secara positf? seorang yang positif akan cuba memahami dan mengambil iktibar dari kata-kata hikmat itu.

Saya sangat bersetuju dengan kata-kata hikmat tersebut. Sebenarnya PR itu bukan sahaja penting untuk jabatan perhubungan awam sahaja malah ia berperanan penting dalam diri setiap invidu kerana dengan adanya PR barulah kita dihormati, dan di pandang tinggi. Kalau kita tak ada PR, Akak percaya kita akan banyak menghadapi masalah dalam melunaskan kerja seharian kita.

PR ni sebenarnya bukan sahaja penting di PR department sahaja malah ianya penting dimana-mana jabatan sekalipun lebih-lebih lagi di HR sebab diHRlah syarikat akan membentuk human capitalnya.Cuba anda bayangkan HR tanpa PR, bagaimana seorang HR eksekutif atau pengurus HR dapat berkomunikasi secara efektif serta menyelesaikan masalah pekerja secara efektif? ini kerana PR meliputi banyak cabang skills lebih-lebih lagi berkomunikasi. Bayangkan bila HR tidak mampu berkomunikasi secara efektif, pasti banyak masalah tidak dapat diselesaikan apabila kekurangan maklumat punca masalah, mungkin juga banyak informasi tidak dapat disampaikan kepada pekerja. Apabila perkara-perkara asas seperti ini tidak dapat diselesaikan, maka ramai pekerja yang kecewa dan kurang kepercayaan terhadap HR. Akhirnya tahap motivasi berkurangan.

Akak menyeru sangat selain daripada mana-mana jabatan, jabatan sumber manusia (HR) perlu kukuh dengan skil PR mereka agar mereka dapat berkomunikasi dengan pekerja secara efektif,menyelesaikan masalah secara efektif dan berfikiran terbuka. Ini kerana PR menuntut pengamalnya supaya bersikap terbuka dan positif. Dan HR adalah sepatutnya menjadi contoh serta pengamal PR yaang terbaik.